הכירו את לינקדאין
לינקדאין היא רשת חברתית-מקצועית הגדולה מסוגה, ומכל הרשתות החברתיות הקיימות באינטרנט היא בעלת הערך הגדול ביותר לאיסוף מודיעין עסקי תחרותי. נוסדה בשנת 2003, פלטפורמת הנטוורקינג העצומה הזאת משמשת מנהלים, עובדים ועצמאים מכל העולם, וישראלים רבים משתמשים בה. בשנת 2016 ענקית התוכנה מיקרוסופט רכשה את לינקדאין ומאז הרשת צומחת וגדלה עוד ועוד.
כמה נתונים מעניינים אודות לינקדאין ב-2022:
- מעל 830 מיליון איש מחזיקים חשבון בלינקדאין, 57% מתוכם גברים.
- 77% ממשתמשי לינקדאין מתגוררים מחוץ לארה"ב (הרשת פעילה כיום ב-200 מדינות ברחבי העולם).
- 60% ממשתמשי לינקדאין הינם בקבוצת הגיל 25 עד 34.
- בחודש ממוצע, 180 מיליון איש נכנסים ללינקדאין.
- בשבוע ממוצע, 50~ מיליון איש מחפשים עבודה דרך לינקדאין.
- לפי הנתונים ברשת, בכל דקה, 3~ אנשים מתקבלים לעבודה דרך לינקדאין, ומי שמקבל אותם לעבודה אלו 60~ מיליון ארגונים וחברות שמחזיקות חשבון בפלטפורמה.
מה לגבי ישראל?
בישראל 2022, לינקדאין היא פלטפורמה תוססת ופעלתנית ביותר. נכון למרץ 2020, 1.8 מיליון ישראלים החזיקו חשבון בלינקדאין, ואין ספק שמספר זה גדל משמעותית בשנתיים שחלפו מאז.
עבור צעירים רבים, בגילאי 25 עד 34, שבו המוקד הוא להתקדם בקריירה, הכיוון הוא ברור: עוזבים את פייסבוק (אם אי פעם היו שם בכלל), ועוברים ללינקדאין, בתור הזירה החברתית-מקצועית המשמעותית ביותר שלהם (נכון למרץ 2020, 1.2 מיליון ישראלים בגילאי 24-35 משתמשים בלינקדאין).
מה הופך את לינקדאין למקום בו ניתן להפיק מודיעין עסקי איכותי?
הבמה המרכזית להופעה עבור עובדי מתחרים
עובדים בחברה הם בעלי ידע אינטימי בנוגע למצב המערכות הפנימיות של הארגון. בלינקדאין תוכלו לאסוף מידע מהותי בנוגע לכיוונים אליהם מתפתחים המתחרים שלכם, מכיוון שהפלטפורמה מאופיינת על ידי שיתופים של עובדים. הנה נתון הממחיש זאת: עובדים משתפים דרך לינקדאין תכנים בהיקף של פי כמה וכמה מרשתות אחרות אודות מקום העבודה שלהם, ועל החברה שהם עובדים בה, מאשר על כל נושא אחר. המעסיקים שלהם מעודדים זאת, מכיוון שזה נחשב לשיווק אותנטי ואמין.
לתשומת לבכם: עיקר המידע שייאסף בדרך זו יעסוק בדרך כלל ב"דברים טובים שקורים בחברה", מוצרים חדשים על הכוונת, שווקי יעד חדשים, התפתחויות מרגשות, כל מה שהעובד או העובדת יודעים ששיתוף זה יזכה אותם בהערכה מקצועית מהקולגות שלהם.
קשרים וכישורים
נגיד שראיינתם מועמדת לעבודה, ומספר ימים לאחר הראיון אתם רואים שהיא התחילה לעקוב אחרי חברה מתחרה. זה עשוי להיות סימן שהיא שוקלת לוותר על ההצעה שלכם ולקבל את הצעת המתחרה. בלינקדאין תוכלו לראות קשרים כאלה מתהווים בין עובדים ובין מעסיקים, וזהו מקור מידע חשוב מאוד בנושא גיוס עובדים.
דוגמה נוספת: יש מנהג שהתפתח בלינקדאין, כאשר עובד או עובדת מתחילים עבודה חדשה, הם משתפים את זה בפוסט חגיגי הגורר תגובות רבות. זו הדרך הטובה ביותר לדעת את מי המתחרים שלכם מגייסים, ולאיזה תפקידים.
כמובן שלינקדאין היא מקום מושלם לטפח קשר עם מועמדים ולגייס עובדים עבור הארגון שלכם, והנה דרך לעשות בדיוק את זה: מניסיוננו בתחום המודיעין העסקי, יש תופעה שעובדים המעוניינים לעזוב את החברה שלהם, בדרך כלל מתחילים להציע חברות לגולשים אחרים בלינקדאין בצורה מוגברת.
המשמעות של זה היא, שמעקב אחר אנשי מפתח של מתחרים ברשתות החברתיות, ובמיוחד ברשת ממוקדת קריירה כמו לינקדאין, תאפשר לכם "לשים יד" על הון אנושי איכותי ולמשוך אותו לחברה שלכם, לפני שמתחרים אחרים בכלל שמו לב שאותה עובדת או עובד מסתכלים החוצה…
כאן גם ראוי להדגיש שגם המתחרים שלכם עוסקים בדיוק בכך – מטפחים קשר עם מועמדים ומגייסים עובדים דרך לינקדאין.. וזו ההזדמנות שלכם לצפות בתהליכים אלו ולאסוף מודיעין עסקי איכותי, בזמן אמת, וגם לשים לב האם עובדי מפתח שלכם מתחילים לשווק את עצמם בלינקדאין? אם כן, אולי זה הזמן לקבוע איתם שיחה ולשמוע מה מעיק עליהם.
התוכן הוא המלך
מנהלים בחברות נוהגים לפרסם בלינקדאין פיסות תוכן שונות בנוגע לחברה בה עובדים, וזו מגמה שרק הולכת ומתעצמת. התפתח מין נוהל כזה, שכמעט "מחייב" את המנהל או המנהלת להתחבר לחשבון לינקדאין ולפרסם את התוכן. כמה גורמים חברו יחד להוליד את התוצאה הזו: למנהלים עצמם יש מניע חזק לפרסם את עצמם כאוטוריטה בתחום, בזמן שהחברות רוצות שהמנהלים ימשכו עובדים טובים וידגישו את היתרונות של החברה.
מבחינת מודיעין עסקי, ניתן לזהות כאן שני "נכסים" או שתי תופעות שילמדו אתכם המון:
- מי הם עובדי ומנהלי המפתח בחברה המתחרה?
עובדים ומנהלים אלו יבלטו בלינקדאין בתור מובילי דיעה, שהשיתופים שלהם מייצרים תגובות ושיתופים רבים. - מה אותם עובדי מפתח משתפים? מהלכים אסטרטגיים, גיוס הון, השקה של מוצר חדש – לא משנה מה, סביר להניח שניתן לאסוף מודיעין עסקי איכותי מהשיתוף הזה.
טיפ מקצועי:
בדרך כלל התוכן שעובדים ומנהלים ישתפו דרך לינקדאין יהיה "מצוחצח", כלומר בעל טון שיווקי וכזה שמאיר את החברה באור חיובי, אולם הרשת המקצועית היא בכל זאת גם חברתית, וטון הדיבור בה נוטה להיות פחות רשמי, ודאי בישראל. אז עברו על התגובות לפוסט ומדי פעם תוכלו למצוא שיתוף שיחשוף פיסת מידע שהמתחרה שלכם לא רוצה שתגלו.
מכירות או לא להיות
אחד הנתונים המעניינים ביותר שניתן לאסוף מלינקדאין הוא היקף המכירות של מתחרים.
כיצד? לעתים, אנשי מכירות או מנהלי מחלקות ישתפו ביעדי מכירות שהם השיגו בהצלחה, במין "פוסט חגיגה" שכמובן גם ממתג אותם והופך אותם לעובדים חשובים לארגון, ומעלה את ערך המנייה שלהם בעיני ארגונים אחרים שאולי ירצו לגייס אותם.
בדרך כלל נתון אחד כזה אינו מספיק, אולם כאשר פריט המודיעין זה עובר ניתוח בהקשר לנתונים אחרים שנאספו, ניתן לבנות "מפה" של הישגי ויעדי המכירות של המתחרה שלכם באזור מסוים.
נתונים המוסתרים מהדוחות הכספיים, שהנהלת החברה לא מסכימה לפרסם אותם בשום מקום, יכולים לצוץ מפוסט מקרי של עובד או עובדת שרוצים להציג את הצלחתם לעוקביהם בלינקדאין.
בדף הפרופיל העסקי של כל ארגון, לינקדאין מציגה לגולש את כל סוגי הפוסטים שהארגון פרסם, כולל את מודעות הפרסום (!) בפייסבוק, לעומת זאת, תוכלו לראות בצורה מסודרת וגלויה רק את הפוסטים האורגניים שהארגון פרסם, ולא את מודעות הפרסום שלו. אפשרות זו לראות לא רק את הפוסטים האורגניים אלא גם את הקידום הממומן מעניקה לכם זוית הצצה נהדרת לראות מה המתחרה שלכם מפרסם לינקדאין (בתשלום) ולאיזה דף נחיתה או חלק באתר שלו הוא מזרים את התנועה.
מכירים את המשפט הידוע "זבל של אחד עשוי להיות זהב עבור אחר"?
אז במקרה של לינקדאין ניתן לומר "החגיגה של עובדי המתחרה הם הזהב המודיעיני שלך".
הערה חשובה:
אם אתם רוצים לשמוע על דברים פחות טובים שקורים בחברה מתחרה, לינקדאין זה כנראה לא המקום. יש אתרים ופלטפורמות אחרות ברשת האינטרנט, שם תוכלו לראות ולשמוע עובדים, לקוחות וספקים ש"מכבסים את הכביסה המלוכלכת". על אלו נספר במאמר הבא בסדרה.
לסיכום,
לינקדאין היא אוצר בלום עבור חברות מודיעין עסקי כדי לאסוף מידע בזמן אמת, על מהלכים שחברות מתחרות מתכננים או משיקים. האמצעי שמעביר את המידע אמין מאין כמוהו – עובדי החברה המתחרה.
אלו, בניסיון לשווק ולקדם את עצמם בעיני קולגות ומעסיקים, מדי פעם יעבירו לקורא המיומן פריטי מידע שהארגון בו הם עובדים לא רצה לחשוף.