מודיעין עסקי בעידן הדיגיטל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
כלים אינטרנטיים למיפוי הזדמנויות ואיומים מצד התחרות.

כיצד הדיגיטל מהווה מקור יוצא מן הכלל למודיעין עסקי איכותי. במאמר זה נתאר שלושה מקורות חשובים לאיסוף מודיעין עסקי מרשת האינטרנט.

פייסבוק

עם 2.93 מיליארד משתמשים, פייסבוק הינה הרשת החברתית הגדולה בעולם ובעתיד הקרוב תעשה שיא עולמי היסטורי בתור הרשת החברתית הראשונה שתעבור 3 מיליארד משתמשים.

הנה כמה עובדות מעניינות אודות משתמשי פייסבוק בארה"ב.

  • קצת יותר משליש  מהמשתמשים הם בני 45 ומעלה, מה שתורם לתדמית ה"זקנה" של פייסבוק לעומת רשתות חברתיות אחרות ופלטפורמות שיתוף תוכן כגון טיקטוק.
  • אבל הצעירים עדיין נמצאים בפייסבוק בהמוניהם: בני 25 עד 34 מהווים בערך ברבע מסך המשתמשים.
  • משכילים ומרוויחים: קרוב ל 3/4 ממשתמשי פייסבוק בארה"ב בעלי תואר אקדמי, וקרוב ל 2/3 מהם משתכרים יותר מ-74 אלף דולר בשנה.
  • שני שליש מהמשתמשים נוהגים לצרוך תוכן חדשותי דרך פייסבוק, כעניין שבשגרה.

 

כיצד חברות מודיעין עסקי תחרותי משתמשות בפייסבוק לאיסוף מידע?

פרסומים אחרונים

בימינו, כל ארגון, קטן כגדול, מקים ומנהל אתר על גבי פייסבוק, האתר נקרא "דף עסקי".
בדף העסקי ניתן לראות את כל הפוסטים שהארגון פרסם בשנה האחרונה וגם מעבר לכך. בכמה לחיצות על עכבר תוכלו לראות מה בדיוק המתחרה שלכם מדגיש במסרים שלו, על מה הוא מדבר, אילו הצעות שיווקיות הוא מקדם וכו'.

אוהדים של הקבוצה היריבה

אם תלחצו על More ואז על Community תוכלו לראות את כל החברים שלכם בפייסבוק שאוהדים את הדף העסקי של הארגון. האם עובד, או אדם שראיינתם לעבודה לא מזמן, אוהד את החברה המתחרה? זיהוי מהלך כזה בזמן אמת עשוי להיות בעל ערך רב לחברה שלכם.

חוות דעת של לקוחות

ארגונים רבים מציגים בדף העסקי שלהם Reviews, חוות דעת של לקוחות. הרוב הגדול של חוות הדעת מציגות את הארגון באור חיובי, ולעתים ניתן לאסוף בדרך זו מודיעין מועיל. לדוגמה, חוות דעת שחוזרת ונשנה אודות עובד או עובדת שהלקוח "עף" עליהם. אם פייסבוק לא הייתה מאפשרת ללקוחות להוסיף חוות דעת, לעולם לא הייתם יודעים שיש למתחרה שלכם עובד מצטיין שכזה. כעת יש באפשרותכם לשקול האם לפנות אליו או אליה עם הצעה מפתה.

חיפשת ומצאת – תאמין

אופציית החיפוש בפייסבוק עובדת מצוין. הקליקו בחיפוש את שם החברה המתחרה וייתכן שתמצאו שלל רב: קבוצות של אוהדים ושונאים, פוסטים שבהם שם הארגון אוזכר, תמונות וסרטונים בהם שם החברה מתוייג. בחלק מהקבוצות והפוסטים הללו תוכלו לאסוף מודיעין עסקי יקר ערך. לדוגמה, לקוח שהיה נאמן לארגון עד שהתאכזב וכעת פורק את תסכולו ברבים. האם התקלה שהייתה לארגון עם אותו לקוח היא אירוע חד פעמי, או משהו שמלמד על כשל מבני באחת המערכות?

מודיעין עסקי בעידן הדיגיטל

The Worker

בשנה האחרונה תופס תאוצה האתר "דה וורקר", האוסף חוות דעת אנונימיות של עובדים ישראלים בנוגע לחברות והארגונים בהם הם עובדים. היוזמה הראשונה לרכז במקום אחד חוות דעת אנונימיות של עובדים הייתה של האתר המפורסם Glassdoor שעלה לאוויר בשנת 2007 ומאז הגיע לתהילת עולם.
עד היום שותפו באתר "דה וורקר" 184,981 חוות דעת, והמספר הזה גדל מדי יום.

כדי לפתוח חשבון באתר, על המשתמשים לשתף חוות דעת בנוגע לארגון שהם עובדים או עבדו בו, ולציין באילו שנים הם עבדו באותו ארגון, ובאיזה תפקיד.
אם לוקחים בחשבון אמינות סבירה של הדיווחים, מדובר במאגר מידע משמעותי ביותר, שזמין לראשונה בשפה העברית בנוגע לארגונים ישראלים.

איזה סוג של מידע אפשר למצוא באתר The Worker?

  • חוות דעת בנושאים כלליים שהעובד או העובדת רוצים לשתף
  • נתונים בנוגע למשכורות של עובדים ומנהלים
  • שאלות שהארגון שואל במהלך ראיונות קבלה לעבודה

גוגל

ערוץ זה הוא הברור מכולם, אולם לעתים מצאנו שדווקא בגלל עובדה זו הוא לעתים נשכח.

חיפוש שם המתחרה שלכם בגוגל, ובנוסף חיפוש כל מיני מילות מפתח הקשורות למתחרה, עשוי להניב קישורים לא רק מעניינים אלא גם בעלי ערך מודיעיני.
גוגל, מעצם היותו מנוע החיפוש המוביל (עם נתח שוק עצום), הוא למעשה מונופול החיפוש ברשת. כמויות עצומות של מידע חדשותי ואחר מגיע לגוגל, אז שימו לב אחת לתקופה לעשות את החיפושים האלה, ולבקר גם בעמודים 2 ו-3 כי לעתים דווקא האתרים שאינם מקודמים לעמוד הראשון, הם אלה בעלי הערך המודיעיני הרב ביותר.

לצד החיפוש בגוגל כדאי לחפש גם ביוטיוב סרטונים בהם המתחרים שלכם מתוייגים. לעתים עובד לשעבר או לקוח מאוכזב עשויים להעלות סרטונים מעניינים. ובנוסף, תוכלו לזהות כיווני התפתחות ומסרים שיווקיים בסרטונים שהופקו על ידי המתחרה.

לינקדאין

לינקדאין היא רשת חברתית-מקצועית בעלת ערך מאוד גבוה לאיסוף מודיעין עסקי תחרותי.

למידע מפורט אודות שיטות מומלצות לשימוש בלינקדאין לצרכי מודיעין עסקי לחצו כאן >>>>
לסיכום, רשת האינטרנט מכילה כלים בעלי פוטנציאל משמעותי לאיסוף מודיעין עסקי באיכות גבוהה. אנו ממליצים לכם להקים מנגנונים ברי מדידה ועקביים לאיסוף וניתוח המידע המתקבל ברשת, תוך שימת לב לערוצי האיסוף שפירטנו בסדרת המאמרים "מודיעין עסקי בעידן הדיגיטל": לינקדאין, פייסבוק, The Worker, גוגל ויוטיוב.
האם המאמר עניין אותך?

מאמרים נוספים

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם