הנה עובדה שקשה להתעלם ממנה: ברגע זה ממש מתחרה שלכם חושב איך לקחת מכם נתח שוק.
ייתכן שהוא בפיתוח מואץ של מוצר חדש ואטרקטיבי. אולי הוא מיישם נוהל חדש שהעובדים "עפים" עליו וזה מגדיל את התפוקה שלהם בצורה משמעותית. אולי הוא שם עין על עובדי מפתח שלכם ומנסה לפתות אותם "לחצות את הכביש". ייתכן שהוא אפילו אוסף פיסות של רכילות בלתי מבוססת ובונה מהם סיפור קליט, שיסופר ללקוחות שלכם וגם יופץ ברשת.
אם הארגון שלכם היה יודע בזמן אמת על כל אחד מהאיומים האלה, הרבה לפני מועד הפרסום הרשמי, מה זה היה מאפשר לכם לעשות?
אנחנו בטוחים שגם הארגון שלכם ברגע זה חושב איך להגדיל נתח שוק, הכנסות ורווחים. ייתכן שאתם חושבים להתרחב דרך מיזוגים ורכישות. ייתכן שאתם בוחנים השקעה בסטארט אפ שישדרג את הטכנולוגיה שלכם בכמה רמות. האם יש לכם את כל הידע לו אתם זקוקים כדי לקבל החלטה מושכלת? האם ציידתם את עצמכם במידע מקיף, כזה שיאפשר לכם להימנע מהפתעות לא נעימות?
איסוף וניתוח בזמן אמת של מודיעין עסקי מאפשר לארגונים להקטין סיכונים אסטרטגיים מחד, ולנצל הזדמנויות להגדיל נתח שוק ורווחיות מאידך. כי מה שאתה יודע מחזק אותך, ומה שאתה לא יודע, מחליש.
עד כמה הארגון שלכם עשוי להרוויח מאיסוף וניתוח שיטתי של מודיעין עסקי בזמן אמת, שמבוצע על ידי חוקרים ואנליסטים בעלי שנים רבות של ניסיון? הנה מספר שאלות מפתח שיעזרו לכם להחליט.
שאלה 1: מהי מהירות השינויים המתרחשים בשוק שלכם?
טיפ: הנה כלי ניהולי שיעניק לחברה שלכם תמונה מושכלת. הכינו רשימה של לפחות עשרה דפוסים ודרכי התנהלות השוק שלכם, ודרגו מ-1 (סובארו סטיישן) עד 5 (מכונית מירוץ) את מהירות השינוי בתחום הספציפי הזה.
דפוס/נוהל | מה קרה בתחום הזה בשנה שחלפה? | ציון למהירות השינוי מ-1 עד 5 |
רגולציה: נהלים ובקרות | ||
יחסי עובד – מעביד | ||
הרכב המוצרים והשירותים | ||
מספר המתחרים | ||
רמה טכנולוגית | ||
שיטות שיווק | ||
שיטות מכירה | ||
שיטות שימור עובדים | ||
שיטות שימור לקוחות |
אם יצא לכם יותר מ-25 (בחישוב של עשרה סעיפים), זה סימן שהשוק שלכם זז מהר יחסית.
במקרה זו, זו תהיה הנחה סבירה שלפחות חלק המתחרים שלכם כבר עובדים בשוטף עם צוותים של חוקרים ואנליסטים, שאוספים ומנתחים מידע בזמן אמת.
שאלה 2: עד כמה גבוהה רמת הרווחיות בשוק שלכם?
אם השחקנים הקיימים בשוק שלכם נהנים מרמת רווחיות ברמה יחסית גבוהה ואפילו חשוב מכך רמה יציבה, אנו מייעצים לך לבחון בצורה מקיפה ככל האפשר את ההסתברות להתרחשות שני אירועים נפוצים שפעם אחר פעם מתדפקים על הדלתות של שווקים שנמצאים בדיוק במצב הזה:
- כניסה של מתחרה חדש לתחום
- שינוי רגולטורי
במקרים אחרים, השוק הוא לא רווחי ברמה גבוהה אבל התחום עצמו "סקסי" ומקבל חשיפה תקשורתית גבוהה (בענפים כגון ספורט, פיננסים, עיתונות, ספקי תקשורת וכד') גם במצבים אלה, מתחרים חדשים ורגולטורים שאפתנים עשויים למצוא בשוק שלכם עניין רב.
איסוף וניתוח מודיעין עסקי בזמן אמת יצייד אתכם בכלים אפקטיבים להקטנת הנזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מהמהלכים הללו, ואולי אפילו יאפשרו לארגון שלכם לזהות הזדמנויות חדשות שיווצרו.
שאלה 3: האם השוק שלכם, או מתחרה בשוק שלכם, נמצא במצב של חוסר יציבות או חוסר ודאות?
זהו המצב המסוכן מכולם, וראינו את זה פעם אחר פעם. כאשר השוק, או אחד או יותר מהשחקנים בשוק, נמצא במצב של חוסר יציבות, אולי בסחרור של חובות, אולי עובדי מפתח שנוטשים, חוסר יציבות וחוסר ודאות מכל סיבה שהיא – המחיר שהארגון שלכם עלול לשלם בגין היעדר מודיעין איכותי בזמן אמת עלול להיות יקר מאוד.
מדוע? כי במצבים של הישרדות, המתחרה שהכרתם עשוי לעשות דברים שלא שיערתם שיעשה.
למשל, לשתף פעולה עם מתחרה אחר נגד הארגון שלכם. או לנסות לוודא בכל דרך, חוקית יותר וחוקית פחות, שהוא זה שיזכה במכרז גדול שעומד להגיע. או להוריד מחירים לרצפה רק כדי שלקוחות יישארו. או לשלם שכר מנופח לאחד העובדים רק שלא יעזוב, מה שיגרור אדוות של דרישות להעלאת שכר בכל הענף. מה שלא יהיה, במצבים של חוסר יציבות וחוסר ודאות, מנגנון שוטף של איסוף וניתוח מודיעין עסקי בזמן אמת הוא תעודת הביטוח שלכם כנגד נזקים מחד, ומאידך – הרי זה בדיוק הזמן של הארגון לנצל הזדמנויות ולבנות בסיס יציב של הכנסות.
אם למשל הייתם יודעים על לקוח גדול שמוטרד ממצבו של מתחרה, הרי הארגון שלכם היה יכול לפנות אליו לפני שאר המתחרים שלכם, עם הצעה התפורה בדיוק לצורך שלו, וזו רק דוגמה אחת.
מה שאתה יודע מחזק אותך, ומה שאתה לא יודע – מחליש.
אנחנו מקווים ששלוש השאלות והמענה עליהן חיזקו בכם את ההבנה מה מודיעין עסקי בזמן אמת יכול לעשות להצלחת הארגון שלכם, בהקטנת הסיכונים ובהגדלת הסיכויים.
לסיכום נאמר, שמאמץ חד פעמי לאיסוף וניתוח מודיעין הוא לא מספיק. נדרש מנגנון שיטתי ויציב, שנשען על שיטות מוכחות, כדי לא רק לאסוף מודיעין עסקי בזמן אמת, אלא גם לנתח אותו בצורה שמקבלי ההחלטות בארגון יקבלו החלטות מושכלות, עם רמת ודאות גבוהה והביטחון לנוע קדימה ולהסתער על היעד.